Stk. 1 Foreningens navn er Badmintonklubben abc Aalborg (herefter benævnt klubben). Den er stiftet den 3. oktober 1958 ved en sammenslutning af Aalborg Badminton Klub af 1. december 1938 og Badmintonklubben Skjold af 1935.
Stk. 1 Klubbens formål er at virke for aktiv udøvelse af badmintonspillet på såvel bredde- som eliteniveau.
Stk. 1 Klubben er gennem Badminton Nordjylland medlem af Badminton Danmark under Danmarks Idræts-Forbund og er underkastet disse sammenslutningers vedtægter. Endvidere er klubben medlem af Samvirkende Idrætsforeninger Aalborg (SIFA), Aalborg Badminton Ring (ABR) samt Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI Nordjylland).
Stk. 1 Som medlem kan optages alle badmintoninteresserede, enten som aktive eller passive medlemmer.
Stk. 2 Aktive og passive medlemmer har stemmeret og er valgbare, jf. dog § 6, stk. 2 og § 13, stk. 1 og stk. 2.
Stk. 3 Aktive medlemmer defineres som medlemmer, der har reserveret og betalt trænings-tid.
Stk. 4 Forældre/værger til medlemmer, der er under 16 år, er valgbare med stemmeret til ungdomsspilleudvalget (USU) og ad-hoc udvalg, undtaget er valg til formand for USU, jf. stk. 2.
Stk. 5 Generalforsamlingen kan efter indstilling tildele æresmedlemsskab af klubben. Bestyrelsen fastsætter de nærmere regler herom.
Stk. 1 Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til klubben med mindst 14 dages varsel til den 1. i en måned.
Stk. 2 Hvis et medlem af klubben er i kontingentrestance eller andre økonomiske restancer, kan bestyrelsen med mindst 14 dages skriftligt varsel påføre medlemmet karantæne fra klubben indtil restancen er betalt.
Stk. 3 Såfremt særlige forhold giver anledning hertil kan bestyrelse ekskludere et medlem. Inden bestyrelsen beslutter at ekskludere et medlem, har pågældende ret til at fremføre sin sag. Den ekskluderede har ret til, at få sin sag forelagt på førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 1 Størrelsen af indskud og kontingent fastsættes af bestyrelsen, der også træffer bestemmelse om betalingsterminerne.
Stk. 2 Kontingentrestance udover 31. marts medfører tab af stemmeret og valgbarhed, indtil kontingentrestancen er indbetalt.
Stk. 1 Klubbens daglige ledelse forestås af en bestyrelse, der repræsenterer klubben i alle forhold. Bestyrelsens på lovlig måde vedtagne beslutninger og i henhold dertil foretagne handlinger forpligter klubben.
Stk. 2 Bestyrelsen består af 7 medlemmer. Formand, kasserer, de 3 spilleudvalgsformænd, samt 2 øvrige medlemmer. Alle bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen, jf. § 12 stk. 2 og stk. 3.
Stk. 3 Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 4 medlemmer, deriblandt formand eller næstformand er til stede. Ved stemmelighed i bestyrelsen bliver formandens stemme den gældende.
Stk. 4 I formandens forfald overtager næstformanden dennes funktioner.
Stk. 5 Bestyrelsen og de stående udvalg konstituerer sig inden 7 dage efter generalforsamlingen. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær.
Stk. 6 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fastlægger kompetencen mellem sig og de enkelte udvalg.
Stk. 7 Bestyrelsen nedsætter af sin midte forretningsudvalg. Bestyrelsen kan i øvrigt nedsætte udvalg efter behov.
Stk. 8 Bestyrelsen godkender, om betingelserne er til stede for en suppleants indtræden som stemmeberettiget medlem i en bestyrelse eller udvalg.
Stk. 9 Bestyrelsens møder er normalt lukkede. Dog kan gæster inviteres til behandling af enkeltsager. Sådanne inviterede personer har taleret under behandlingen af den/de sager, de er inviteret til at deltage i.
Stk. 1 Spilleudvalgene består af 3 medlemmer, valgt af generalforsamlingen, dog kan de to spilleudvalg, USU og SSU, selv indstille til generalforsamlingen, at de for en eller flere valgperioder ønsker antallet af valgte medlemmer ændret til 5.
Stk. 2 De stående udvalg kan selv træffe beslutninger om at knytte yderligere arbejdskraft til sig for at løse udvalgets arbejdsopgaver. Sådanne udvalgsmedlemmer har ikke stemmeret i det pågældende udvalg. Bestyrelsen skal orienteres i sådanne sager.
Stk. 1 Formanden tegner normalt klubben. Økonomiske dispositioner kræver underskrift af formand og/eller kasserer.
Stk. 2 Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom tegnes klubben af den samlede bestyrelse, jf. § 7, stk. 1.
Stk. 3 Klubben hæfter kun for sine forpligtelser med den til klubben til enhver tid hørende formue. Der påhviler ikke klubbens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.
Stk. 1 Regnskabsåret løber fra 1. april til 31. marts
Stk. 2 Kassereren skal afgive driftsregnskab og statusopgørelse pr. 31. marts til revisorerne, som gennemgår disse i god tid inden generalforsamlingen.
Stk. 1 Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen, der er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2 Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned. Den indkaldes med mindst 14 dages varsel enten ved annoncering i dagspressen, ved skriftlig meddelelse til medlemmerne, evt. ved e-mails eller via abc’s hjemmeside og ved opslag på spillestederne.
Stk. 3 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal fremsendes skriftligt og være formanden i hænde senest 3 dage før. Dog skal forslag om ændring af klubbens vedtægter være formanden i hænde senest 7 dage før generalforsamlingen.
Stk. 1 Generalforsamlingen ledes af dirigenten under hensyntagen til almindelig mødeetik. Dirigenten træffer beslutning om rækkefølgen af sagers behandling og afstemningsmåder, såfremt andet ikke er vedtaget.
Stk. 2 Dagsorden for den ordinære generalforsamling indeholder følgende punkter:
3 medlemmer når SSU består af 5 medlemmer
3 medlemmer når USU består af 5 medlemmer
Stk. 3 Valgperioden for bestyrelsens medlemmer er 2 år og for suppleanter 1 år.
Stk. 4 Valgperioden for revisorerne er 2 år, således at mandaterne fornyes skiftevis med det ene på lige år og det andet på ulige år.
Stk. 5 Alle beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt flertal, såfremt andet ikke er vedtaget, se stk. 6 og § 15.
Stk. 6 I tilfælde af stemmelighed afholdes fornyet afstemning. Viser denne fornyede afstemning også stemmelighed, bortfalder forslaget undtagen ved personvalg, jf. stk. 7.
Stk. 7 Har 2 på hinanden afholdte valg udvist stemmelighed jf. stk. 2, foretages der ved dirigentens foranstaltning lodtrækning mellem de pågældende kandidater. Dette gælder dog ikke ved valg af formand/kasserer, jf. stk. 8.
Stk. 8 Ved valg af formand/kasserer betragtes den kandidat som valgt, der først opnår 1 stemme mere end halvdelen af de afgivne stemmer.
Stk. 9 Ændringer af vedtægterne kræver dog mindst 3/4 majoritet blandt de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer, jf. dog § 15.
Stk. 1 Alle medlemmer har stemmeret, og alle medlemmer, der er fyldt 16 år, er valgbare, jf. dog § 6, stk. 2 samt ved valg af formand/kasserer, hvor kun medlemmer, der har nået myndighedsalderen, er valgbare.
Stk. 2 Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde. Medlemmer under 16 år har kun stemmeret via deres forældre/værge. På forlangende skal en sådan forældre/værge kunne redegøre for sit tilhørsforhold til pågældende medlem.
Stk. 1 Ekstraordinær generalforsamling indvarsles på samme måde som den ordinære generalforsamling, jf. § 11, stk. 2, senest en måned efter den er begæret.
Stk. 2 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når mindst 2/3 af bestyrelsen eller 50 af de stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig, motiveret begæring herom.
Stk. 3 Kun de sager, der er angivet i indkaldelsen, kan behandles, jf. stk. 2.
Stk. 4 For mødets afholdelse og sagers behandling gælder i øvrigt de for den ordinære generalforsamling vedtagne vedtægter.
Stk. 1 Forslag om opløsning af klubben kan kun fremsættes på en ordinær generalforsamling, jf. §11, stk. 3 og skal være underskrevet af mindst 50 af de stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2 Til vedtagelse af et sådant forslag kræves, at mindst 5/6 af de stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.
Stk. 3 Opnås 5/6 majoritet for forslaget, men ikke beslutningsdygtighed, indkaldes der til en ekstraordinær generalforsamling efter reglerne i § 11, stk. 2. En i dette øjemed indkaldt ekstraordinær generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af medlemmer, men der kræves 5/6 majoritet for vedtagelse af forslaget.
Stk. 4 Såfremt opløsningen af klubben vedtages, skal den i stk. 3 omhandlede ekstraordinær generalforsamling træffe beslutning om anvendelse af klubbens ejendele og midler, som ikke kan tildeles enkeltpersoner, men skal anvendes til badmintonmæssige velgørende formål.
Vedtaget af generalforsamlingen, d. 26. april 2012 – med større ændringer
Æresmedlemskab Badmintonklubben abc Aalborg
I henhold til vedtægterne § 4, stk.5. har bestyrelsen fastsat følgende regelsæt:
Vedtaget af bestyrelsen den 8. august 2006
Konsekvensrettet efter generalforsamlingen, d. 26. april 2012